LOGISTIEK
Onze transportactiviteiten worden volledig uitgevoerd door externe expediteurs. Europese vracht wordt voornamelijk over de weg of per spoor vervoerd en producten uit Azië worden over zee vervoerd. Standaard geven we de voorkeur aan alternatieven voor luchttransport; er zijn echter specifieke gevallen waarin zendingen met een hoge prioriteit luchttransport vereisen.
In 2020 is ons luchttransporttarief opmerkelijk gestegen en verdubbeld tot 4% door COVID-19-gerelateerde vertragingen. We hebben dit percentage echter effectief verlaagd tot 0,2% in 2021 en 0,3% in 2022. Voor 2024 streven we naar minder dan 1%. Tegelijkertijd zijn onze wegtransporttarieven geleidelijk en consistent gestegen, wat wordt toegeschreven aan de hogere productie in Europa in vergelijking met het Verre Oosten.
Onze voortdurende inspanningen zijn gericht op het optimaliseren van onze logistieke procedures om maximale efficiëntie en ruimtegebruik te bereiken. We gebruiken softwarecalculators om de containerruimte te meten, zodat zowel de impact op het milieu als de transportkosten zo veel mogelijk worden beperkt.
In het voorjaar van 2024 gaan we samenwerken met een nieuwe opslagfaciliteit in Denemarken. Deze innovatieve oplossing sluit naadloos aan op zowel onze logistieke behoeften als onze duurzaamheidsdoelstellingen, aangezien bij het ontwerp van het nieuwe magazijn sterk is ingezet op duurzaamheid en verantwoordelijkheid. De belangrijkste kenmerken omvatten groene energie die wordt opgewekt via een zonne-energiesysteem op het dak, duurzaamheidscertificering die garandeert dat het gebouw voldoet aan strenge normen voor milieuvriendelijke activiteiten en een uitgebreide focus op duurzaamheid in de dagelijkse activiteiten.
In 2023 was de verdeling van onze verschillende verzendmethoden als volgt, gemeten naar volume (m3):
Zee: 66,2%
Weg: 33,3%
Lucht: 0,5%