GEREALISEERDE ACTIES
Gerealiseerde acties 2023
Onze inzet wordt weerspiegeld in onze dagelijkse inspanningen, binnen ons bedrijf en met onze bredere gemeenschap, waaronder onze klanten en partners. In 2023 hebben we met trots de volgende mijlpalen bereikt op onze reis naar verantwoordelijkheid.
Bewuste consumptie
Verkleinen van onze voetafdruk. We zijn ons bewust van onze impact op het milieu en meten zorgvuldig de CO2e-voetafdruk van onze producten en materialen met behulp van de Målbar Climate Screening Tool, waarmee we een uitgebreide bibliotheek met gegevens opbouwen die als leidraad dient bij beslissingen in een vroeg stadium en die vorm geeft aan materiaal- en productiekeuzes, waarbij we prioriteit geven aan verantwoorde inkoop. Onze inzet strekt zich uit tot voortdurende inspanningen om nog meer verantwoorde materialen en praktijken in toekomstige ontwerpen op te nemen. Onze categoriemanagers voeren een eerste screening van producten en materialen uit om de impact op het milieu te meten en al in een vroeg stadium verantwoorde keuzes te maken.
In 2024 willen we dit project verder verbeteren, met als doel om de CO2-impact van een product op te nemen in het besluitvormingsproces, naast overwegingen als kosten en doorlooptijd. Deze verbetering zal bijdragen aan het creëren van een beter geïnformeerde basis voor het nemen van intelligente beslissingen die de impact op het milieu minimaliseren.
In 2023 was ons doel om klimaatscreenings uit te voeren voor de top 100 van onze producten. We hebben de verwachtingen overtroffen met bijna 200 screenings en hebben nu de volgende stap genomen om in samenwerking met Målbar een uitgebreide en gekwalificeerde schatting te maken van onze volledige impact (aandachtsgebieden 1, 2 en 3) voor onze hele collectie. De resultaten van deze beoordeling vormen de basis voor de toekomstige reductiedoelstellingen van ferm LIVING. We bieden ook CO2e-schattingen aan B2B-klanten, met inbegrip van ons programma voor op maat gemaakte producten, en delen deze inzichten met de consument. Deze service heeft als doel om CO2e tastbaarder te maken.
Door onze belangrijkste leveranciers te laten werken met de Climate Screening Tool, kwantificeren we de CO2e-voetafdruk van onze producten. Dit legt de basis voor toekomstige initiatieven in samenwerking met onze leveranciers en "in-settings" – in tegenstelling tot "off-settings" – waarbij de nadruk ligt op investeringen in meer verantwoorde ontwerp- en productieprocessen, waaronder bijvoorbeeld het gebruik van meer duurzame energie.
Verantwoorde producten
Het maken van verantwoorde producten vereist een consciëntieuze benadering van het gebruik van de hulpbronnen van de aarde, een feit dat steeds duidelijker wordt door de escalerende gevolgen van klimaatverandering op ons dagelijks leven over de hele wereld. Een essentieel onderdeel van onze verantwoordelijkheid is het actief betrekken van onze Verantwoordelijke criteria tijdens de ontwerp- en ontwikkelingsfasen. Deze eerste fasen zijn cruciaal voor het maken van belangrijke keuzes voor elk product, het bepalen van de gebruikte materialen, productiemethoden en of we voor demontabele ontwerpen kiezen om recycling aan het einde van de levensduur van een product mogelijk te maken.
Onze toewijding omvat het gebruik van het RESPONSIBLE-label, wat staat voor FSC®-, GOTS- of OSC 100-/Organic blended-certificering of productie van gerecyclede materialen zoals gerecycled glas, gerecycled aluminium, gerecycled katoen, gerecyclede papierpulp, gerecycled keramiek en gerecycled PET-garen afkomstig van post-consumer plastic. Daarnaast zijn milieuvriendelijke alternatieven zoals brandnetel en katoen-maché opgenomen vanwege hun lagere ecologische voetafdruk in vergelijking met conventionele tegenhangers. We streven er voortdurend naar om meer verantwoorde materialen en methoden te integreren in onze toekomstige ontwerpen.
Het percentage RESPONSIBLE producten in onze collectie is gestegen van 21% in 2020 naar 33% in 2023. We streven ernaar dit cijfer te verhogen tot 36% in 2024.
In 2023 hebben we ons netwerk van FSC®-gecertificeerde leveranciers en het aantal gecertificeerde producten in onze totale collectie uitgebreid. Momenteel zetten we al het mogelijke hout om van conventionele naar gecertificeerde verantwoorde bosbouw. Het merendeel van al het hout dat nu wordt gebruikt om onze producten te maken is FSC-gecertificeerd, inclusief de houten frames van onze banken. We pleiten actief voor deze certificering, die niet alleen het welzijn van sterke en gezonde bossen waarborgt, maar ook de biodiversiteit bevordert en de mensenrechten respecteert. Ons doel is om aan het einde van 2024 uitsluitend FSC-gecertificeerd hout te gebruiken.
Verantwoordelijke leveranciers
Een van onze belangrijkste missies is het tonen van een sterke betrokkenheid bij sociale verantwoordelijkheid binnen onze toeleveringsketen. Als lid van Amfori gebruiken we het platform om ervoor te zorgen dat al onze belangrijkste leveranciers BSCI-audits ondergaan.
In 2023 hebben we ons interne raamwerk "Verantwoordelijke leveranciers" verder ontwikkeld, waarin de normen voor samenwerking zijn vastgelegd. Onze definitie van een verantwoordelijke leverancier gaat verder dan alleen naleving. We geven de voorkeur aan partnerschappen met leveranciers die actief betrokken zijn bij sociale verantwoordelijkheid, samenwerken met initiatieven en onafhankelijke certificeringen van derden verkrijgen, zoals BSCI, SA 8000, FSC® en GOTS. Deze normen houden een wederzijds commitment in om de mensenrechten te respecteren en eerlijke werkomstandigheden te garanderen. Al onze partners werken op verantwoorde wijze en in overeenstemming met onze gedragscode en contractuele verplichtingen.
Door leveranciers te selecteren die aan deze hoge normen voldoen, kunnen we bijdragen aan een wereldwijde toeleveringsketen die de menselijke rechtvaardigheid respecteert en voorstaat. In 2023 bereikten we een drempel van 54% "verantwoordelijke leveranciers" die voldoen aan hoge standaarden voor sociale verantwoordelijkheid en we streven naar 60% in 2024. Door certificeringen van derden te gebruiken, stelt dit kader zowel ons als onze leveranciers in staat om het beter te doen.
Duurzaamheid op de agenda zetten
Gedurende 2023 hebben we consequent gecommuniceerd over onze vooruitgang op het gebied van verantwoordelijkheid en hebben we de transparantie over productie en ontwerp vergroot. We waken ervoor om niet aan greenwashing of greenhushing te doen. Door productie- en ontwerpverhalen te delen, nodigen we mensen uit in onze wereld en geven we inzicht in de reis die onze producten afleggen. Het delen van onze vooruitgang en actief deelnemen aan de cruciale dialoog is van vitaal belang voor het stimuleren van een beweging en het aanmoedigen van anderen om zich aan te sluiten bij de zoektocht naar positieve verandering.
Duurzaamheid bovenaan de Deense designagenda plaatsen is van het grootste belang om de toekomst van design vorm te geven. Transparantie speelt hierbij een cruciale rol en zet duurzaamheid in de schijnwerpers, terwijl een gedeelde agenda het potentieel heeft om aanzienlijk bij te dragen aan het creëren van een betere toekomst. Tijdens de 2023-editie van 3daysofdesign hielden we een tentoonstelling om onze toewijding aan duurzaamheid en verantwoordelijkheid te laten zien. Deze belichtte het opkomende concept van CO2e als een nieuwe valuta, waarbij het wordt gebruikt als een meeteenheid om niet alleen de impact op het milieu te kwantificeren, maar ook geïnformeerde besluitvorming te vergemakkelijken.
Het kijkje achter de schermen van ons werk leert zowel onze partners als onze klanten over de correlatie tussen grondstoffen en CO2e-uitstoot. We hebben een aantal van de meest invloedrijke factoren voor CO2-uitstoot achter onze producten uitgelicht, waaronder materiaal, productieprocessen, verpakking en transport. Door bewustwording en begrip aan te moedigen, stimuleren we een collectieve inspanning voor duurzame praktijken op alle niveaus van de ontwerpindustrie, van producent tot consument.
Gerealiseerde acties 2022
In 2022 hebben we de volgende mijlpalen bereikt op onze reis naar verantwoordelijkheid.
Verantwoordelijkheidsstrategie
In 2022 hebben we onze verantwoordelijkheidsstrategie geïmplementeerd en toegepast op alle afdelingen, om ervoor te zorgen dat we verantwoordelijkheid integreren in alle takken van ons bedrijf. We hebben veel van onze initiatieven afgerond en nieuwe langetermijnprojecten gestart vanuit ons gezamenlijke actieplan, geleid door ons Responsibility Ambassador-team dat zorgt voor vooruitgang en kennis binnen elke afdeling.
FSC®-GECERTIFICEERD – FOREST STEWARDSHIP COUNCIL™
We zijn er trots op dat we ons netwerk van FSC®-leveranciers en het aantal producten in onze collectie hebben uitgebreid, en we actief de waarde van deze certificering promoten, die gezonde, veerkrachtige bossen beschermt en biodiversiteit en mensenrechten bevordert.
CO2e-impact
We houden rekening met de impact van onze beslissingen en blijven de CO₂e-voetafdruk van onze producten meten met de Climate Screening tool van Målbar. We hebben nu negen van onze belangrijkste leveranciers aan boord en meten onze impact op het klimaat op productniveau, waarbij rekening wordt gehouden met het hele productieproces, van grondstof tot aankomst in ons magazijn. In 2023 willen we nog eens 9 belangrijke leveranciers aan boord halen en klimaatscreenings houden voor onze 100 best verkopende producten. Dit zal helpen om een basislijn vast te stellen van waaruit toekomstige reductiedoelstellingen en "in-settings" (in tegenstelling tot "off-settings") zullen worden bepaald, wat ons zal helpen om vroeg in het ontwerp- en productieproces te investeren in betere en meer verantwoorde manieren. Bovendien draait onze grootste textielleverancier nu zijn hele productie op 90-95% zonne-energie.
AMFORI-lidmaatschap – BSCI BUSINESS Social Compliance Initiative
Het nemen van sociale verantwoordelijkheid in onze toeleveringsketen is een missie die we serieus nemen. Door lid te zijn van Amfori kunnen we al onze belangrijkste leveranciers BSCI-audits laten uitvoeren. In 2022 heeft twee derde van onze belangrijkste leveranciers een BSCI-audit ondergaan.
Jaarlijkse communicatie over verantwoordelijkheid en duurzaamheid
In 2023 zijn we doorgegaan met het delen van onze vooruitgang op onze reis naar verantwoordelijkheid en met het vergroten van onze transparantie rond productie en ontwerp – waarbij we erop letten dat we niet greenwashen of greenhushen. Door productie- en ontwerpverhalen te delen, nodigen we mensen uit achter de schermen en in de reis die onze producten afleggen.
Verpakking
In 2022 bereikten we een belangrijke mijlpaal toen een grote verpakkingsleverancier in India FSC®-gecertificeerd werd, wat ons dichter bij onze doelstelling brengt om ervoor te zorgen dat al onze verpakkingen eind 2023 FSC®-gecertificeerd zijn.
Verantwoordelijkheidsrapporten
Om onszelf verantwoordelijk te houden voor het maken van duurzame keuzes voor een betere toekomst, maken we deel uit van 's werelds grootste initiatief op het gebied van duurzaam ondernemen, UN Global Compact, en publiceren we jaarlijks een Responsibility Report.
Lees ons Verantwoordelijkheidsverslag 2023
Lees ons Verantwoordelijkheidsverslag 2022
Lees ons Verantwoordelijkheidsverslag 2021