De totstandkoming van de sculpturale Oyster-lampen

Ga met ons mee op de reis, van de eerste inspiratie tot het omvormen van gerecycled aluminium tot de sculpturale Oyster-tafel- en -wandlamp.

De inspiratie en het creatieve proces
Geïnspireerd door een oorbel van de oprichtster van Ferm Living, Trine Andersen, wilde het ontwerpteam een decoratieve lamp maken die als kunstwerk in huis moest functioneren. Het ontwerpteam van Ferm Living streefde naar een zwevende, natuurlijke vorm die de elegante, organische compositie van de oorbel kon weerspiegelen en koos voor een ietwat speelse benadering bij het definiëren van de vorm. Door middel van meerdere tekeningen en door te experimenteren met gevouwen oranje en wit papier, koos het ontwerpteam twee vormen – een die de Oyster-wandlamp zou worden en een die de Oyster-tafellamp zou worden. De kenmerken van de twee deden het team denken aan oesters die op het strand werden gevonden, wat nieuwe ideeën voor materiaal, textuur en functie opleverde.

Net als een parel in een natuurlijke oester was het de bedoeling dat het licht in de lampen verborgen zou zijn zoals een verborgen schat. Voor de wandlamp werd de oplossing het plaatsen van een verborgen LED-strip, terwijl de Oyster-tafellamp een kleine lamp zou krijgen die diep in de sterke rondingen verborgen zou zijn.

Om het ontwerp af te maken testte het team verschillende texturen en materialen om de perfecte match te vinden voor de Oyster-lamp. Het was essentieel dat het licht van de lampen knus en warm zou zijn en de decoratieve en kunstzinnige aard van het ontwerp zou benadrukken. Het team droomde van een oppervlak dat zou lijken op de natuurlijke schoonheid en tactiliteit van een oesterschelp. Uiteindelijk werd besloten dat de lampen gezandstraald moesten worden met een zwartgeblakerde afwerking om ze die ruwe maar mooie uitdrukking te geven die echte oesters kenmerkt.

Billledetext
Billledetext

Net als een parel in een natuurlijke oester was het de bedoeling dat het licht in de lampen verborgen zou zijn zoals een verborgen schat.

De productie van de sculpturale Oyster-lampen
De productie van de sculpturale Oyster-lampen begint met gerecycled aluminium dat aankomt in de fabriek in India. Terwijl het aluminium wordt verhit, bereiden de mensen die bij het zandgietproces betrokken zijn de mal voor, die het best kan worden beschreven als een bovenste en onderste helft van een bak waarin het gietpatroon wordt omgeven door zand. Als die eenmaal klaar wordt het vloeibare aluminium door een kleine opening in de mal gegoten en na twee minuten is het aluminium uitgehard en wordt het zand verwijderd.

Het is een uitdaging om het proces te perfectioneren en de fabriek heeft ervaren personeel dat toezicht houdt op het hele proces. Door de levendige natuur van zand is het bijna onmogelijk om kleine variaties in het oppervlak te vermijden. Het is echter ook de aard van het zand dat de Oyster-lampen hun unieke, ruwe oppervlak geeft dat ons doet denken aan oesters in de natuur.

Na het gietproces worden de verschillende onderdelen aan elkaar gelast, de randen gepolijst en krijgen de lampen hun kenmerkende zwarte coating.

Als laatste stap in het proces worden de kleinere onderdelen, zoals het metaal voor de wandlamp en de lampvoet van de tafellamp, op de lampen geschroefd. De Oyster-lampen zijn nu klaar om verscheept te worden naar China, waar alle snoeren en elektrische componenten worden geïnstalleerd.

Het resultaat – kunstige rondingen
Het resultaat is een set moderne en kunstzinnige lampen, waarbij het licht zacht weerkaatst op het zwarte, organische silhouet. De textuur en afwerking van het zandgietproces geven de Oyster-lampen een ruwe, tactiele uitdrukking, terwijl de wisselwerking tussen de zachte rondingen en het ruwe oppervlak een meeslepend contrast creëert dat het huis direct opfleurt en een gesprek op gang brengt.

Billledetext
Billledetext