In een funky huis uit de jaren 40 met uitzicht op het water in Stora Essingen, een klein eiland in het centrum van Stockholm, woont de veelzijdige en creatieve Linda Ring. Als fotografe en interieurstyliste is Linda's meest opmerkelijke talent misschien wel een talent waar ze toevallig op stuitte.
Linda Ring heeft een diepe, onwrikbare band met kunst. Het is er een die haar tijdens haar hele carrière heeft geleid en die haar van haar werk als fotograafassistent via de reclamewereld naar de marketingafdeling van het veilinghuis Bukowskis heeft gebracht, waar ze 15 jaar is gebleven. "Kunst heeft een diepgaand effect gehad op mijn leven en de manier waarop ik naar mijn omgeving kijk," legt Linda uit. "Het heeft geholpen om mijn blik te scherpen. Ik ben altijd op zoek naar schoonheid en kan niet anders dan alles bekijken alsof het een foto is."

Tegenwoordig is Linda een creatieve freelancer die werkt als fotograaf en interieurstylist, en ze heeft een ietwat onconventionele titel aan haar cv toegevoegd, namelijk die van Broodkunstenaar. Vanuit haar huis in Stockholm graveert Linda prachtige, speelse gezichten in deeg dat, eenmaal gebakken, lijkt op kunstwerken die zo uit de Helleense tijd van een kunstgalerie zouden kunnen komen. De ironie van het besteden van tijd en moeite aan het maken van kunstwerken van voedsel is Linda niet ontgaan, het is zelfs een deel van de aantrekkingskracht: "Ik hou echt van de vergankelijke kwaliteit ervan – de decadentie van iets moois maken dat je later kunt opeten."
Het proces van het creëren van broodkunst kwam voort uit een meer uitdagende periode in Linda's leven: "Een paar jaar geleden kreeg ik een burn-out en daardoor begon ik andere prioriteiten te stellen. Tijd werd belangrijker dan geld. Ik begon te bakken en het hele proces stelde me in staat om mezelf erin te verliezen – ik verloor alle gevoel voor ruimte en tijd. Toen ik vervolgens patronen begon te maken in brood, voegde dat een hele andere dimensie toe. Ik voel me helemaal vrij en al mijn stress smolt weg." Nadat ze afscheid had genomen van haar fulltime baan bij het veilinghuis, investeerde Linda tijd in zichzelf, haar gezin en de kunst van het langzame leven. Door haar pas ontdekte passie voor bakken te combineren met haar levenslange liefde voor kunst, stuitte Linda op een geheel nieuwe uitlaatklep waarin ze zich creatief kon uitdrukken. "Ik begon met het creëren van abstracte, meditatieve patronen," vertelt Linda. "Op een dag kwam mijn zoon Ruben bij me in de keuken en hij sneed een gek gezicht in het deeg. Dat zette mijn verbeelding in vuur en vlam en ik was niet meer te stoppen. Ik begon van die patronen met grote ogen te maken en ik raakte een beetje geobsedeerd! Ik heb in die tijd zoveel brood gemaakt dat ik het moest weggeven – we konden het niet allemaal opeten!"

Linda's huis is, net als haar broodkunst, een verlengstuk van haar artistieke neigingen. "Ik wou dat ik een van die mensen was die konden zeggen dat hun thuis gewoon daar is waar hun familie is. Hoewel dat gedeeltelijk waar is – ze zijn het belangrijkste onderdeel van mijn huis – ben ik te veel een estheticus om er niet om te geven hoe mijn huis eruitziet. Ik voel me fysiek onprettig in een nare omgeving – maar aan de andere kant is elke seconde in een mooie omgeving een genot voor mij. Het hoeft niet luxueus te zijn, maar er moeten mooie materialen, doordachte details en een ziel in zitten. Het kost tijd en moeite om een harmonieus huis te creëren, maar het is het waard." Linda woont al 15 jaar in haar huis in Stockholm en het huis in functionalistische stijl uit de jaren 1940, archetypisch voor de Scandinavische architectuur uit die tijd, zit vol met vintage vondsten, unieke details en klassieke Zweedse designelementen. "Als ik iets mooi of interessant vind, dan kan ik er altijd wel een plekje voor vinden in mijn huis," legt Linda uit. En het klassieke verzamelaarsprobleem van het verzamelen van net iets te veel items? Linda heeft een oplossing gevonden voor dit probleem, en het is hetzelfde als wanneer ze te veel brood heeft gebakken: "Ik vind het altijd geweldig als een vriend of familielid verliefd wordt op iets in mijn huis – dan geef ik het gewoon weg. Het is de beste manier om iets cadeau te geven!"

Linda beschrijft het leven op Stora Essingen, het eilanddeel van Stockholm waar ze woont, als "leven op het platteland, maar dan in de stad". Linda is geboren en getogen op het kleine eiland Vaxholm in de archipel van Stockholm: "Omdat ik ben opgegroeid op een eiland, voel ik me gevangen als ik op een plek ben waar ik geen water kan zien – of er in ieder geval gemakkelijk bij kan. Ons huis staat op 100 meter afstand van het water en we kunnen het zien vanuit ons raam, wat voor ons van onschatbare waarde is."
Linda's huis roept hetzelfde gevoel op als haar prachtige broodcreaties: warm, artistiek en uitnodigend. Duurzame, klassieke materialen zoals hout, messing en glas zijn sterk vertegenwoordigd, terwijl gedessineerd, kleurrijk textiel een zacht, romantisch tintje aan de ruimte geeft. Linda vergelijkt het proces van het inrichten van haar huis met dat van het bakken van brood: "de twee processen zijn niet geheel verschillend – er zijn zorgvuldig gekozen ingrediënten en het is een organisch, levend proces dat voortdurend verandert. Ik richt niet vaak opnieuw in, maar ik verander voortdurend kleine details van seizoen tot seizoen."

"Ik vind het altijd geweldig als een vriend of familielid verliefd wordt op iets in mijn huis – dan geef ik het gewoon weg. Het is de beste manier om iets cadeau te geven!"

We nodigen je uit om je eigen broodkunst te maken met Linda’s recept. Veel plezier!
Broodkunstrecept
Ingrediënten
550 g handwarm water
25 g ongeraffineerd zeezout
300 g zuurdesemstarter
Ongeveer 800 g lichte, biologische bloem
Begin met het mengen van water, zout en zuurdesem in een grote kom (het zuurdesem moet levendig zijn).
Als je geen tijd of geduld hebt om je eigen zuurdesemstarter te maken, ga dan naar de dichtstbijzijnde kleine bakkerij – ze geven het meestal weg.
Strooi de bloem erbij en roer 30 seconden. Het is belangrijk dat je het deeg niet te veel roert.
Laat het nu een half uur rusten onder een keukenhanddoek. Deze stap wordt "autolyse" genoemd.
Besteed een minuut aan het vouwen van je deeg. Als je niet zeker weet hoe je zuurdesem moet vouwen, kun je het altijd googelen.
Laat het een uur rusten en vouw het opnieuw. Daarna moet je het 30 minuten tot een uur laten rusten.
Afhankelijk van de temperatuur in je keuken is het deeg nu klaar om in een banneton (ook wel broodmandje genoemd) te worden gedaan. Voordat je het deeg in de banneton doet, moet je de "window test" doen om er zeker van te zijn dat het deeg elastisch is. Als je niet zeker weet hoe je dit moet doen, kun je dit ook gemakkelijk googelen.
Je kunt ervoor kiezen om één groot brood te maken of twee kleinere stukken brood van dit deeg.
Nu is het tijd om het brood minstens 12 uur te laten fermenteren in de koelkast (rond de 5 graden). Dit proces is erg belangrijk.
De volgende dag, of na 12-24 uur, is het tijd om het brood te bakken. Zet de oven op 250-275 graden – de temperatuur is altijd moeilijk te bepalen omdat alle ovens anders zijn. Meestal verlaag ik de temperatuur na een tijdje zodat het brood niet aanbrandt.
Haal het deeg uit de koelkast en vorm het op een plaat met bakpapier. Als je een patroon in je brood wilt maken, kun je een zeef gebruiken om een dun laagje bloem op het deeg te strooien. Gebruik vervolgens een superdun bakkersmes om je patroon te maken.
Nu is het tijd om het in de oven te doen. Als je één brood maakt, moet het ongeveer 45 minuten worden gebakken. Als je twee kleine broden maakt, moeten ze ongeveer 30 minuten worden gebakken. Als het brood van binnen 96-98 graden is, is het klaar.
Laat het brood rusten en afkoelen op een rooster voordat je het aansnijdt.
Je kunt het!
Veel liefs,
Linda